FAQ: Vyzbieram
V DARUJME.sk pripravili nástroj, ktorý umožňuje vám, našim podporovateľom, vytvoriť si darovaciu výzvu. Autor výzvy následne oslovuje svoje okolie, aby spoločne podporili dobrú vec. Finančné prostriedky získané prostredníctvom darovacej výzvy putujú od darcov do nášho združenia pre verejnú zbierku Tehlička, nejdú na účet autora výzvy. Celý proces je tak bezpečný a jednoduchý ako pre organizáciu, tak pre autora výzvy aj darcu.
Darovaciu výzvu máte hotovú za pár minút a potom ju už len stačí šíriť medzi ľuďmi z vášho okolia. Pozrite sa ako na to.
-
Čo môže byť výzvou?
Ujasnite si najprv, pri akej príležitosti chcete dary získavať. Skvelá motivácia je aj chuť a odhodlanie vašej organizácii pomôcť. Vo svete však veľmi dobre fungujú aj rozličné športové aktivity typu maratónsky beh, náročná túra či cyklistická súťaž. Úspech majú tiež významné životné udalosti ako narodeniny, svadba, výročia či iná oslava. Namiesto darčekov požiadajte o podporu svojej výzvy. Objavujú sa však aj rozličné osobné stávky ako oholenie hlavy, skok padákom, či skoncovanie s fajčením.
-
Na aké detaily nesmiem zabudnúť
Skúste si odpovedať na otázky:
- Prečo sa chcem do výzvy pustiť?
- Na čo chcem získavať prostriedky (tu je možné poradiť sa s nami)?
- Koľko chcem vybrať?
- Koľko dní chcete/môžete výzve venovať?
Pomôže vám to pri samotnej tvorbe vašej výzvy a pripraviť sa na prípadné záludné otázky okolia. Pokiaľ je to možné, nie je na škodu dohodnúť sa s nami na pomoci s propagáciou výzvy (zdieľanie na sociálnych sieťach alebo v newsletteri). Okrem toho, v čase vašej komunikácie výzvy bude bežať online kampaň, vychádzať budú články online.
-
Ako mám pomenovať výzvu
Vymyslite jej názov. Držte sa pri tom zlatého pravidla – stručne, jasne, výstižne. Názov by mal odkazovať na osobu autora výzvy a na obsah výzvy.
-
V akej výške má byť cieľová suma
Dôkladne si premyslite cieľovú čiastku, ktorú by ste radi do Tehličky získali. Cieľová suma je vaším osobným cieľom, nemá žiadny vplyv na to, či sa darované financie k nám dostanú. Všetky obdržané príspevky nám budú preposlané vždy bez ohľadu na to, či sa vyzbiera viac alebo menej. Nastavená čiastka je psychologickou hranicou. Vám, aj osloveným darcom, sa lepšie plní rozumný cieľ, než pokiaľ sa iba prihadzuje do neurčita. Darcom sa rovnako lepšie odhaduje koľko vám majú prispieť a vidina cieľovej sumy ich motivuje k pomoci dosiahnuť cieľ. Pri stanovovaní cieľa zvážte, koľko je vaše okolie schopné prispieť. Nie je nič horšieho než frustrácia zo zbytočne vysoko nastaveného cieľa, ktorý sa nenaplní. Zvážte nasledujúce:
- Koľko ľudí plánujete aktívne osloviť?
- Vedzte, že z priamo oslovených ľudí daruje zhruba tretina.
- Koľko môžu konkrétni jednotlivci prispieť? V odhadoch sa držte skôr pri zemi, zvážte ich zamestnanie, skúsenosti s darovaním, aj to či ich zameranie vašej výzvy môže osloviť.
- Vynásobte počet pravdepodobne darujúcich s odhadovanou darovanou čiastkou a máte cieľovú sumu.
- Obecne sa dá povedať, že najbežnejší dar sa pohybuje niekde okolo 20 Eur.
Vždy je príjemnejšie cieľovú čiastku prekročiť, ako ju nedosiahnuť. A to ako pre vás, tak aj pre všetkých, ktorí prispeli. Na druhú stranu neklaďte príliš nízke ciele a motivujte sami seba k činnosti! Nezabúdajte, že žiadny dar nie je malý a podporiť Tehličku svojou činnosťou je k nezaplateniu.
-
Ako si vytvorím vlastnú výzvu?
Bez poriadnej stránky to nepôjde! Našťastie hotovú ju budete mať za pár minút. Stránke výzvy sa vyplatí venovať patričnú pozornosť, pretože bude váš hlavný komunikačný prostriedok. Väčšina vecí je už predpripravená, stačí doplniť vašu profilovú fotografiu, na ktorej vás vaše okolie spozná, prípadne ďalšie fotky. Do textu uveďte, prečo ste sa rozhodli pre takúto formu podpory danej organizácie a vyzvite vlastnými slovami k podpore.
Zrozumiteľný popis a jasný príbeh sú základ! Majte na pamäti, že ľudia v online svete veľmi nečítajú, a preto menej je v tomto prípade viac.
Pri športových výzvach či takých, kde niečo prekonávate, sa osvedčilo zdôrazniť, že je to pre vás skutočne fyzická výzva a možno to aj bude bolieť. Skúsenosti zo zahraničia skutočne ukazujú, že ľudia viac prispievajú na výzvy, ktoré nie sú úplne prechádzkou ružovou záhradou.
Pri narodeninových, svadobných a podobných výzvach sa zas nebojte vyzdvihnúť, že sa vzdávate darov v prospech podpory organizácie.
Dôležitý dátum. Volíte si tiež, ako dlho chcete, aby vaša výzva trvala. V prípade, ak jej koniec nemáte viazaný k nejakému konkrétnemu dňu (napr. deň oslavy vašich narodenín), tak sa skúste pozrieť do kalendára ako vychádzajú víkendy, či školské prázdniny, alebo kedy už dopredu viete, že sa propagácii výzvy nebudete môcť venovať a podľa toho stanovte dátum ukončenia. Zo skúsenosti vieme, že dĺžka okolo 25 dní je pre život výzvy najvhodnejšia.
-
Ako mám propagovať výzvu
A je to tu, najdôležitejšia časť vašej výzvy, resp. kampane na ňu je pred vami. Dajte vášmu okoliu vedieť, čo plánujete a koho podporujete a začnite zbierať dary. Povedzte o výzve rodine, priateľom, známym či kolegom v práci. Ako na to?
- Pošlite odkaz na výzvu emailom.
- Zdieľajte výzvu na sociálnych sieťach.
- Zavolajte priateľom a známym.
- Napíšte im správu.
- Alebo im to povedzte priamo na oslave, na párty, počas obeda, kávy či večer pri pive!
Každá chvíľa je príležitosť k šíreniu povedomia o vašej výzve na podporu.
Je dobré mať na pamäti, že darovacia výzva je v online prostredí, a tak šírenie informácií o nej najlepšie funguje práve v online. Ak využívate Facebook či Instagram, tak ich určite využite. Netreba sa obmedzovať len na text, dobre fungujú aj fotografie, či krátke videá natočené na smartfón s pridaným odkazom na vašu výzvu.
Všeobecne ale platí, že najlepšie funguje priame oslovovanie. Napríklad spomínaný osobný email, zavolanie či Facebook Messenger.
-
Ako udržím výzvu živú
Prvé poslanie výzvy do sveta je začiatok. Ďalej je potrebné pripomínať sa, posielať svojmu okoliu aktuality prostredníctvom noviniek vo výzve, či inými nástrojmi. Motivujte svoje okolie. Ak už máte napríklad 50 % z cieľovej čiastky, dajte o tom vedieť priateľom. Ak bežíte maratón, posielajte fotky a videá z behu a podobne. Nebojte sa pripomenúť a držte vašu výzvu živú! Pamätajte, pokiaľ sa nepripomeniete, zoberiete tým svojmu okoliu šancu zapojiť sa do vášho skvelého projektu.
Keď prekročíte cieľovú čiastku, môžete motivovať ďalej. Premyslite si, čo do výzvy pridáte naviac. Zabehnete viac kilometrov?
A zopakujeme to ešte raz – pripomínajte sa.
-
Musím s prispievateľmi komunikovať?
Prvá čiastka dorazila, potom druhá a tretia? To je skvelý začiatok a dôkaz, že to funguje. Keď vás niekto podporí je dobré sa mu poďakovať, aby ľudia vedeli, že si ich pomoc vážite. Keď budete na konci výzvy a bude vám pár eur chýbať, môžete požiadať o pomoc ľudí, ktorí už prispeli. A spoločne to dotiahnete do konca.
Vyzvete ich tiež, aby vašu výzvu zdieľali, alebo si dokonca založili vlastnú.
Tipy ako na to:
- Poďakujte za dar emailom, SMS správou alebo najlepšie osobne.
- Píšte alebo hovorte svojim darcom ako vaša výzva postupuje.
- Poďakovať môžete aj upečením bábovky alebo pozvaním na pivo alebo limonádu.
- Až výzva skončí, dajte im vedieť, ako to celé dopadlo – pošlite fotografiu alebo video.
-
Ako mám poďakovať?
Vaši darcovia si rozhodne zaslúžia poďakovanie! Vyzerá to ako jasná vec, ale skutočne na to nezabudnite. Krátky osobný email, či správa cez Messenger často urobia viac, ako čakáte. Rovnako je možnosť rozposlať Novinku podporovateľom prostredníctvom stránky vašej darovacej výzvy.
Systém odošle automatický email po každom dare a tiež po ukončení výzvy, ale predsa len, poďakovanie od vás je nenahraditeľné.
Držíme vám palce a tešíme sa na vašu úspešnú výzvu!